Katrine Thielke


Katrine Thielke

Katrine Thielke

Karma: 433 (?)

Forfatter:

11


artikler

398


indlæg

Hvor stor skal man være før man bliver ond?

Hvor stor skal en virksomhed være for at den er så stor, at vi begynder at antage, at den er uærlig, profitoptimerende og måske endda ond?

Når man læser virksomhedshistorier er der ofte den grundlæggende antagelse – eller måske snarere grundlæggende historie – at store virksomheder er af de onde. Der er selvfølgelig undtagelser, som f.eks. LEGO og førhen Google, men vinklen på de fleste store virksomheder er, at deres formål er profit, og at de derfor kan finde på at handle uærligt, ikke-transparent og med begrænset til de mennesker, der udgør virksomheden. Vi hører selvfølgelig jævnligt historier om store virksomheder der gør gode ting, men det, at det overhovedet bliver rapporteret som en historie viser, hvor overraskede vi er – vi tager det ikke for givet, at de store virksomheder gør godt, fordi det er en del af deres formål, og vi vil gerne høre dem forklare sig.

Mindre virksomheder, derimod, som iværksættere, små lokale forretninger og specialistbrands, bliver behandlet som de helte, der skal udgøre Danmarks vækst. Historierne om dem, er historien om den gode idé, det fantastiske produkt, et team der sprænger rammerne og et formål, der handler om at forandre verden, i stort eller småt.

For det første synes der at være en fejlslutning i, at de virksomheder der skal stå for væksten i Danmark er de små virksomheder. Når de bliver store en dag, ja – men det tager jo tid, så de, der bidrager positivt til væksten nu, må da alt andet end lige være de mellemstore eller store virksomheder? Det er den samme fejlslutning, som når vi taler om innovation – forestillingen er altid om den ene person, Ole Opfinder, der står i sin garage og arbejder på den gode idé i ti år, og som pludselig en dag springer ud med sin idé, får patent på det hele og bliver hovedrig. Fakta er, at det meste innovation foregår i team. Og under systematisk forhold i store virksomheder rundt om i landet. Men den historie er naturligvis ikke lige så sjov.

Men det interessante er, hvornår en virksomhed bliver så stor, at vores grundlæggende historie, vores konvention eller konsensus om store virksomheders formål og etik, slår ind. Skal man være 20 mand? Eller 25? Er vi oppe over 50 eller måske 100? Er der nogen sektorer, hvor man hurtigere tipper over i folks perception? Hvis man feks laver en teknologivirksomhed, er man så mere eller mindre tilbøjelig til at få hængt profit-skiltet om halsen? Eller er det værre, hvis man sammenlægger fem landbrug og bliver storbonde?

 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Konsulent

Frist: 24. oktober kl. 10.00

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationspraktikant

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.