Katrine Pedersen


Katrine Pedersen

Katrine Pedersen

Karma: 233 (?)

Forfatter:

27


artikler

6


indlæg

The Pink Factor
 
Der var engang, hvor drenge blev klædt i lyserødt, fordi man mente, at farven signalerede styrke frem for den lyseblå, der var mere yndig. Men i slut 90'erne begyndelsen af 00'erne tryller Disney og Mattel pige-universet lyserødt, og farven kommer til at spille en afgørende rolle i kommercialiseringen af barndommen. 
Igennem 00’erne blev farven lyserød tøjret til prinsesse-trenden. Man talte sågar om ‘prinsesse-fasen’ - sidestillet med stadier som et barn gennemgår fra det kravler, står og begynder at gå. Det blev kutyme, at pigeværelserne boomede med pink prinsessekjoler, -sengetøj, Barbie-computere, - cykler osv. Og drengeuniverset fulgte parallelt superhelte-trenden; blot uden faste farvekoder, så længe lyserøde nuancer ikke sneg sig ind. Det var alt sammen én mands fortjeneste: Andy Mooney, tidligere chef for Disney Consumer Products. I 2000 overværede han et “Disney on Ice” show og fik idéen til, hvad han kaldte ‘The Pink Factor’: “Jeg var omgivet af små piger i prinsessekostumer - kostumer, der var forfærdelige og hjemmesyet. Hvordan kunne det være, at et så massivt branding potentiale var overset?” Næste dag indkaldte han sit team, og de gik igang med at  konceptualisere idéer til gadgets, kjoler og accessories. Hans idé blev en guldgrube, og der er idag mere end 26.000 Disney-prinsesse accessories på markedet, og idéen har solgt for flere billioner dollars. 
Men hvor det i 00'erne var no go at kritisere det lyserøde univers, med mindre man ville kategoriseres som en reaktionær brun kassebuks, så tegner der sig en modreaktion hos 10'er børnenes mødre, der gør op med Mooney's 'Pink Factor'. Når svenske legetøjskataloger insisterer på at bruge drengemodeller til produkter, der ellers har været målrettet piger og omvendt, er det et udtryk for en trend, der bryder med Disney's pinkficering. Et andet eksempel er den debat, Avril Lavignes nye album Hello Kitty har affødt. I Youtube-indslaget "Kids React to Avril Lavigne - Hello Kitty", der er blevet set af over 3 mio verden over, kommenterer en dreng: "Det ser ud til, at denne her pige egentlig bare viser en masse japanske produkter". En uskyldig udmelding og meget konkret iagttagelse, men alligvel et udtryk for en kompleks udvikling i måden vi idag interagerer med reklamer, product placement og i det hele taget forbrugerkultur. Dokumentar-filmen 'Miss Representation', der er skrevet, instrueret og produceret af Jennifer Siebel er nærmest blevet en bevægelse "Take Action be a REP". Filmen viser hvordan medier og kommercielle interesser påvirker små pigers liv og problematiserer de manglende reguleringer og værdisæt; at vi fx accepterer, at børn mellem 1 og 14 år dagligt møder i gennemsnit 500 reklamer - via touchscreens, TV, i gadebilledet, på deres SmartPhones osv.
 
Analyser, artikler og foredrag om fænomenet 'The Pink Factor' og forbrug i børnehøjde - kontakt info@theloopland.com

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Rådgiver

Frist: 30. september

Digital Marketing Manager

Frist: 14. oktober

Digital marketingansvarlig

Frist: 30. september
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.