Jon Kiellberg


Jon Kiellberg

Jon Kiellberg

Karma: 599 (?)

Forfatter:

31


artikler

35


indlæg

Jelved på DKF konference: Medieudviklingen har svækket den politiske debat
Pressen er ikke længere politikernes foretrukne medieplatform og talerør. Det er mediernes egen skyld, mener Marianne Jelved. Twitter og Facebook er langt bedre til at kommunikere med vælgerne
 
Der er sket en voldsom medieudvikling de seneste 10-15 år. På bekostning af alle parter: Politikere, presse og vælgere:
 
  • Politikernes budskaber og løsrevede citater bliver ofte brugt og misbrugt af medierne til historier, der er taget ud af en sammenhæng
 
  • Pressen har ikke længere patent på nyhedsformidlingen og fortrinsret til unikke interviews og udtalelser fra politikerne
 
  • Vælgerne får langt flere politikhistorier, som er båret af personsager end af dybdegående politiske sammenhænge. Mere spin og proces frem substans. Vælgerne bliver samtidig taget mindre med på råd i forhold til politiske ideer end tidligere, og det er med til at svække både den folkelige og den politiske debat
 
Derfor bør både politikere og pressen tage medieudviklingen meget alvorlig, ifølge Marianne Jelved, og sætte den til diskussion. Ikke for deres egen skyld, men for at styrke demokratiet og kommunikation med læserne, seerne og vælgerne.
 
Og Marianne Jelved ville gerne feje for egen dør som politiker. Derfor har hun i en bog sammen med politisk redaktør for Information, Amalie Kestler, udarbejdet 7 dogmer for politikerne:
 
7 dogmer for politikere
 
1.    Du skal være redelig
2.    Vær ikke anonym kilde som politiker
3.    Du har en forpligtelse til folkeoplysning
4.    Glem aldrig at du er folkevalgt
5.    Læg aldrig under for en rådgiver
6.    Vær kritisk over for pressen, og hvad du bliver brugt til.
7.    Vær uafhængig af medierne. Det er dig, som er politiker. Ikke medierne
 
 
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

31 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.