Re-Mind Kiellberg


Re-Mind Kiellberg

Re-Mind Kiellberg

Karma: 599 (?)

Forfatter:

26


artikler

35


indlæg

Årets vindere af KomPris´12 er....

 


FLSmidth - vinder af årets komPris´12 - publikumspris 

Ny Nordisk Hverdagsmad fra Forskningscenter OPUS - vinder af KomPris´12 - Dommerkomitéens pris

KomDag'12
KomPris’12 
 
FLSmidth, med Open som bureau, blev kåret som vindere af KomPris’12 af deltagerne på Dansk Kommunikationsforenings KomDag'12 for deres flotte arbejde med at forankre virksomhedens forretningsstrategi, så alle medarbejdere kan se, hvor relevant strategien er, og hvordan de kan involvere og bruge strategien.

Dommerkommitéens pris går til Forskningscenter OPUS, Københavns Universitet for professionel kommunikation, som har sikret, at danskerne kender, smager og selv laver Ny Nordisk Hverdagmad.

Global ledelseskommunikation
FLSmidth fik kommunikationsbranchens kommunikationspris for New Group Strategy, som er et kæmpemæssigt ledelsesprojekt, der involverer 770 ledere fra hele verden i at skabe forståelse for ny strategi og gå i dialog med medarbejderne om den.
FLSmidth har 32 ledelseslag i virksomheden, der rækker fra direktør til senior vice president, teammanager og sjakbajs og med ’New Group Strategy’ blev de alle involveret i at sætte strategi på dagsordenen sammen med deres nærmeste medarbejdere, siger Global Communication Manager Jesper Larsen fra FLSmidth. Ved at lade linjelederne bære budskabet blev FLSmidths mange nationale og organisatoriske kulturer imødeset, og man sikrede forankring i hele den globale organisationen. Kommunikationen af strategien blev personlig og tilpasset det store antal teams og afdelinger i FLSmidth.

Resultatet var, at det for første gang lykkedes at involvere 82 pct. af 14.000 medarbejdere i FLSmidth i at tale om strategi sammen med deres nærmeste leder.
Formand for Dansk Kommunikationsforening Tina Donnerborg ønskede tillykke og begrundede dommerkomiteens nominering.
 
- Tak for et godt og solidt kommunikationsarbejde. Kommunikationsprojektet har introduceret strategien succesfuldt. Det er super flot, at så mange af medarbejderne er involveret. Og ikke mindst involveret rigtigt. Det ses på de flotte resultater i forbindelse med målinger af medarbejdernes kendskab og viden om strategien. Projektet har solid forankring i virksomhedens forretningsstrategi. På en gang er rammen sat, men samtidig understøtter projektet, at alle medarbejdere kan se, hvor relevant strategien er, og hvordan de kan involvere og bruge strategien, sagde hun.

- Mange tak. Vi er meget glade for anerkendelsen, og det betyder rigtigt meget, at vi som lille kommunikationsafdeling med få ansatte får en pris for at involvere hele ledelsen i at kommunikere strategi. Det kan vi i høj grad takke vores koncernledere for. De har været åbne og tillidsfuldt involveret ledere og medarbejdere i dialog om strategien, sagde Mette Sandbæk, Strategic Communications Officer, FLSmidth.

Ny Nordisk Hverdagmad
Dommerkomitéens pris går til Forskningscenter OPUS, Københavns Universitet for professionel kommunikation, som har engageret danskerne i at skabe en sund, velsmagende og bæredygtig madkultur med udgangspunkt i nordiske råvarer.
 


Kommunikationen om forskningen i nordisk mad har givet masser af medieomtale og Ny Nordisk Hverdagsmad er kendt af 1,5 mio. danskere. 300.000 danskere har smagt og 250.000 har selv lavet Ny Nordisk Hverdagsmad. 

Tina Donnerborg, formand for Dansk Kommunikationsforening begrundede dommerkomiteens afgørelse:

- For få år siden ville man ikke få mange hits på Google, hvis man søgte på Ny Nordisk hverdagsmad. Men i dag giver det 100.000 hits. Gennem et nytænkende involveringsprojekt er det lykkedes at involvere en meget bred gruppe i samfundet. Heldigvis er resultatet ikke udeblevet. I løbet af de tre år projektet har varet er det lykkedes at skabe markante resultater ikke bare i branding af navnet, men også i engagementet. Meget flot indsats, med et resultat, der er 15 gange større end forventet.

Professor Arne Astrup, institutleder på Institut for Human Ernæring på Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet og centerdirektør for OPUS takkede for prisen

- Kommunikationsafdelingen har gjort en meget stor forskel, og jeg vil anbefale forskere at knytte kommunikationen tæt til forskningen. Vi besluttede tidligt at bruge en lille del af en stor bevilling på 100 mio. kroner fra Nordea Fonden til at kommunikere forskningen til danskerne, og det er der kommet rigtigt meget ud af, sagde han.

Kristian Levring Madsen, kommunikationsansvarlig i Opus og Jacob Søby Bang, tidligere kommunikationschef for projektet og pr 1. oktober direktør i Strategize takkede på kommunikations vegne:

- Med projektet her viser vi, at kommunikationsbranchen kan tage ansvar for store alvorlige samfundsproblemer som overvægt og fedme og være med til at skabe nye løsninger, der har appel blandt danskerne, siger Jacob Søby Bang, direktør i Strategize.

Læs mere om ’Ny Nordisk Hverdagsmad
Læs mere om FLSmidths ’New Group Strategy’

I alt fem projekter var nomineret til kommunikationspris.
Se projekter og film med alle nominerede
KomDag'12
KomPris’12 
 
 
 
 
 
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Webjournalist

Frist: 26. januar kl. 12.00

Senior kommunikationskonsulent

Frist: 2. februar

Digital Communication Specialist

Frist: 2. februar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kforums årlige trendseminar

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.