John de Summer-Brason


John de Summer-Brason

John de Summer-Brason

Karma: 843 (?)

Forfatter:

26


artikler

25


indlæg

NEJ-resultatet bidrager ikke positivt til Danmarks nation brand
NEJ-resultatet afspejler en lang dansk tradition for uigennemtænkt selvtilstrækkelighed
 
Jeg kunne ikke lære være med at trække på smilebåndet, da NEJ'et i forgårs var i hus. Ikke fordi jeg bifalder et nej til retsforbeholdene. Men fordi at nej'et på en eller anden er så typisk dansk, så det virker tryghedsskabende, når man nu er dansker.
 
For mig at se har danskerne siden demokratiets fødsel i 1849 ofte haft et problematisk forhold til udenlandske samarbejdspartnere. Mest markant i 1864, hvor den nationalliberale regering totalt fejllæste situationen og søgte et opgør med det tyske forbund. Hvor man her rykkede på et naivt grundlag, har vi som nation senere haft en tilbøjelighed til ikke at rykke.
 
Fejllæsninger og manglende fremtidstro
I 1890'erne brugte Danmark gigantiske beløb på forsvarsværker, som man valgte ikke at bruge, da tyskerne så endelig stod her i 1940. Man satte sig ikke imod tyskernes hårdhændede undertrykkelse af den danske befolkning i Slesvig op til 1. verdenskrig, men valgte til gengæld at blive Tysklands foretrukne samarbejdspartner.
 
1917 fik man solgt De Dansk Vestindiske Øer til USA og tvang dermed en befolkning man i forvejen havde hentet til som slaver at lære engelsk. I dag er øerne en turistmagnet, og de intellektuelle på øerne har en underlig smag i munden af, at deres forfædre af danskerne skulle sælges to gange.
 
Da briterne i 1945 spurgte, om Danmark ikke ville have Slesvig tilbage, var svaret nej, formentlig fordi de datidige politiske beslutningstagere ikke ville have en tysk minoritet. Bare 25 år siden begyndte man at bygge en minoritetskultur i Danmark, der var meget mere kontroversiel og omsiggribende, end dét briternes forslag nogensinde havde ført til.
 
Europas eksportmirakel var Danmark
Efter det store eksportboom til Nazi-Tyskland i 1940'erne er Danmark i mellemtiden blevet Europas måske bedst eksporterende økonomi af alle. Hertil kommer en stigende kulturel indflydelse som gør, at for eksempel TV-serier som 'Borgen' og 'Forbrydelsen' har fået en masse fans i andre europæiske lande.
 
Selv om udlandet faktisk har udviklet tillid til os, kan man ikke sige, at det samme er tilfældet hos os - hvilket må siges at være en svaghed. Tværtimod kan vi nu se frem til en nationalliberal enhedsliste stolthed over, at vi har fået trukket en grænse i forhold til omverdenen.
 
Hvis vi betragter Danmark som et nation brand, er det et bomstærkt brand fordi det er så gammelt og indarbejdet som det er. Altså Kongefamilien har siddet siden 800-tallet. Det er fandme virkelig noget som vil noget. Ser man på Danmark som et brand der løbende skal udvikle sig for at være opdateret, kan jeg godt blive bekymret. 
 
Hvor er nation brandets initale trang til storhed?
Den herskende trang til selvtilstrækkelighed og indadvendthed er i diametral modsætning til de faktorer som i sin tid gjorde Danmark til verdens mest udbredte nation. For at det ikke skal være løgn, kunne man i begyndelse af middelalderen tale i dansk fra Finland til Canada, dele af det nuværende UK inklusive. I dag vil de nationalliberale kræfter for mig at se ikke meget positivt med omverdenen. Vist er den danske genkendelighed på plads på tværs af tid, sted og aktivitet. Men hvor er trangen til udvikling og fleksibilitet blevet af? I hvert tilfælde ikke i NEJ-resultatet!
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 31. oktober

Strategisk kommunikatør

Frist: 31. oktober

Praktikant til PR og kommunikation

Frist: 3. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.