John de Summer-Brason


John de Summer-Brason

John de Summer-Brason

Karma: 843 (?)

Forfatter:

26


artikler

25


indlæg

"1864" udstiller Danmarks kortsigtede nation branding
Jeg skal love for, at kritikerne - med Pia Kjærsgaard, Søren Espersen og historikeren Rasmus Glenthøj i spidsen - er stormet frem, efter at det står klart, at "1864" ikke er ren hyldest til de danske tapre landsoldater og helte, men i høj grad er en afdækning af det sinistre, selvovervurderende politiske spil som gjorde katastrofen ved Dybbøl mulig.
 
Kritikerne kritiserer Ole Bornedal for at drage utidige paraleller mellem krigsindsatsen i dag og dengang, men når de højreliberale kritikere netop er så meget barikaderne, som de er, skyldes det selvsagt, at den hamrende dyre TV-serie peger på en anden danskhed, vi næsten har glemt fandtes.
 
"1864" peger implicit på det stærkt ekspansive Danmark, der fra Vikingetiden til nationalismens indtog i 1800-tallet netop løbende vandt mere indflydelse end indbyggerantallet så at sige berettigede til. Vikingerne havde en lang række multinationale aftaler kørende med f.eks. slaviske stammer omkring strongholdet Jomsborg. Under Valdemar'erne var ekspansionen tilsvarende sikret gennem samarbejdsaftaler hele Baltikum rundt. 1700-tallets florissante handel, der bl.a. hev ekstreme profitter hjem fra slavehandelen, var kun muligt gennem udsyn og grænseoverskridende aftaler.
 
Og det er her at "1864" betyder et brud med nutidens danske brand, der fortsat grundlæggende bygger på den "Danmark for danskere"-ideologi som det politiske establishment så velbehageligt fandt frem til op til 1864. Konsekvensen af den selvfede politik blev, at man hurtigt følte sig totalt fremmedgjorte overfor de mange minoriteter som dengang udgjorde den danske statsdannelse.
 
Optakten til 1864 er ydermere en periode, hvor København begynder at fravælge en lang række bilande som traditionelt hørte til det danske brand. Man sælger Dansk Guinea (Ghana), sælger Tranquebar (Indien), sælger Dansk Vestindien. Sidstnævnte, uden at spørge befolkningen, der som negerslaver allerede var blevet solgt en gang. Jeg mødte for nyligt en akademiker fra øerne på Guldkysten i Ghana, der forklarede mig, at folk stadig er forarget over, at de som kvæg skulle sælges til et land - USA - som de aldrig havde haft historisk forbindelse med.
 
Eftersom at den multinationale linje allerede på daværende tidspunkt havde små 1000 år på bagen, kan man sige, at "1864" minder os om en anderledes, mere besværlig, mere offensiv dynamisk og måske mere pragtfuld måde at tænke Danmark på. Og det bryder nutidens højreliberale establishment sig overhovedet ikke om. 
 
Danmarks brand som en lille homogen nationalstat, hvor "alle i Københavns gader er blonde", som Christopher Isherwood skriver i sine erindringer, er en forholdsvis ny konstruktion. Den gamle multietniske kan dog godt virke forjættende. I særdeleshed fordi den gav landet uforholdsmæssig meget indflydelse. Men denne forjættelse kommer igen på tværs af nationalstatens entydige brand - og udstiller de sidste års tilbøjeligheder til at gøre "de fremmede" til den obligatoriske syndebuk.
 
"1864" minder os om, at vi gennem nationalistisk hysteri kan have truffet de forkerte beslutninger. Og at vi nu sidder med et godt nok entydigt, men også kraftigt reduceret nation brand. Og det gør på en måde ondt i enhver dansker. Og navnlig de højreliberales standardrefleks med altid at skyde skylden for en hvilken som helst negativ samfundsudvikling på "de fremmede". "1864" er kort sagt grus i højrefløjens argumentationsmaskine, og det går selvsagt ikke upåtalt hen...

Giv din stemme

11 stemmer
3,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Konsulent

Frist: 24. oktober kl. 10.00

Praktikant

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationspraktikant

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.